Spiral stabilisering som friskvård

Spiral stabiliseringsträning är ett fantastiskt sätt att förebygga skador, öka bålstabilitet, rörlighet och balans, att få återhämtning i muskler och leder och öka sin prestation i andra idrotter. Spiral stabilisering kan också fungera som konditionsträning.

Oavsett om du är en person som tränar mycket eller inte alls kommer du ha nytta av spiral stabilisering. Kanske har du uppnått en nivå i din ordinarie träningsform där du inte kommer vidare pga kroppens begränsningar, eller så upplever du att du är generellt för orörlig (stel). Du vill kunna sparka högre, springa smärtfritt, spela bättre golf eller promenera obehindrat. Kanske vill du helt enkelt förebygga skaderisken.

Kroppens uppåtgående extension

Mycket förenklat vill jag påstå att många (de flesta) av våra problem i rörelseapparaten beror på en felaktig hållning, både i rörelse och vila. Oavsett om problemet är en ond axel eller en hallux valgustå. Jag kommer aldrig att bara be dig arbeta med en specifik kroppsdel, utan alltid ha helheten i fokus. Eftersom musklerna fungerar i kedjor, och en kedja aldrig är starkare än sin svagaste länk. Du kommer förmodligen tycka det är konstigt att vi börjar arbeta med rörligheten i bröstryggen – du har kanske inte alls ont där! Förklaringen till det ligger i kroppens uppåtgående extension. Genom att skapa traktion – som fås genom att aktivera sneda och tvära bukmuskler  genom armrörelser och skulderbladets rörelse bakåt/nedåt – avlastas kotor och leder i hela kroppen. På så vis möjliggörs genom ökad cirkulation kroppens läkningsprocesser.

Mitt mål är att du ska förstå vad som är spiral stabilisering. Jag vill skapa medvetenhet och inspiration om när och hur du behöver möta upp med spirala stabiliseringsövningar i din vardag. Jag vill ge dig verktyg som gör att du kan mobilisera dig själv.

Hur går det till vid ett besök hos mig om du är ”friskvårdspatient”

Vid vårt första möte får du ”stå modell”. Det betyder att jag tittar på dig från olika vinklar, och så ber jag dig göra några enkla rörelser, för att få en bild av hur du aktiverar dina muskelkedjor. Jag visar på en centrerad/lodrät/korrekt hållning och hur du ska komma dit, efter dina egna förutsättningar.  Jag kommer lära dig en eller ett par grundövningar i spiral stabilisering.  Allt beroende på vem du är, hur rörlig du är och hur snabbt som din kropp lär sig

Eventuellt får du  lägga dig på britsen, för en stunds  manuell behandling, som syftar till att göra dig lite mjukare och rörligare.

Du får som ”läxa” att till vårt nästa möte göra dessa övningar på egen hand, vid uppföljningsmöten stämmer vi av att du utför övningarna korrekt, och om du och din kropp är redo fyller vi på med fler övningar.

Du kommer förmodligen att kunna gå fortare fram än ”rehabpatienten”, men nästan alldeles säkert kommer vi hitta problemområden som du får jobba extra noggrant med.

 

Spiral stabilisering som rehab

Spiral stabilisering